Kamis, 12 Juni 2008

Ajakan Orang-orang Kudus


Ajakan dan Doa-doa Santo dan Santa.

Padre PIO (Rotondo)
Kerendahan hati dan Pengabdian

“ Allah yang mengabulkan permohonan, berpalinglah kepada-Nya
dan bukan mengucapkan terima kasih kepadaku “

Ibu TERESA (Calcutta)
Wujud pertobatan harus nampak pada karya cinta kasih.

Maka Ibu Teresa berpesan :
Bila Engkau memerlukan tanganku untuk melayani,
Hari ini kuberikan kepada-Mu Tuhan.
Bila Engkau memerlukan kakiku untuk mengunjungi mereka,
Hari ini kuberikan kepada-Mu Tuhan.
Bila engkau memerlukan suaraku untuk menghibur,
Hari ini kuberikan kepada-Mu Tuhan.
Bila Engkau memerlukan hatiku untuk mencintai,
Hari ini kuberikan kepada-Mu Tuhan.

Santo Fransiskus Assisi (Assisi)
Jadikanlah aku pembawa damai

Tuhan, jadikanlah aku pembawa damai
Bila terjadi kebencian.
Jadikanlah aku pembawa cintakasih.
Bila terjadi pengfhinaan,
Jadikanlah aku pembawa kerukunan.
Bila terjadi kebimbangan,
Jadikanlah aku pembawa kepastian.
Bila terjadi kesesatan,
Jadikanlah aku pembawa kebenaran.
Bila terjadi kecemasan,,
Jadikanlah aku pembawa harapan.
Bila terjadi kesedihan,
Jadikanlah aku sumber kegembiraan.
Bila terjadi kegelapan,
Jadikanlah aku pembawa terang.

Tuhan semoga akau lebih ingin menghibur daripada dihibur,
Memmahami daripada dipahami,
Mencintai daripada dicintai,
Sebab dengan memberi aku menerima,
Dengan mengampuni aku diampuni,
Dengan mati suci, aku bangkit lagi untuk selama-lamanya.